*Rekentrajecten
*Leerkrachtvaardigheden (EDI, Teach Like A Champion)
*Begeleiding (startende) leerkrachten / zij-instromers
*Visietraject Begrijpend lezen
Rekenen is bij uitstek een vak waarbij Directe Instructie zeer Effectief is! En hoe werkt nu het Drieslagmodel en het Handelingsmodel? Realistisch rekenen of traditioneel rekenen? Of juist allebei? De rol van 'automatiseren' en werken van concreet (materiaal) naar abstract rekenen. Allerlei onderwerpen waarover we samen in gesprek gaan. Ik kom lessen observeren en kan voorbeeldlessen geven. Samen kijken we hoe we de kwaliteit van het rekenonderwijs op jullie school kunnen verbeteren.
Al heb je nog zoveel kennis van een specifiek vak, als je de leerlingen niet kunt betrekken bij je instructie, dan is al die kennis nutteloos. Teach like a champion technieken kunnen een aanvulling zijn op je gereedschapskoffer om de betrokkenheid in je lessen te vergroten. Enkele van deze technieken vormen al jaren de basis in mijn eigen lesgeven. Daarbij is het goed om het onderdeel 'klassenmanagement' onder de loep te nemen. Ik kan bij jullie op school voorbeeldlessen geven en/of werken met video-fragmenten om te laten zien wat het effect kan zijn.
Na het afronden van je opleiding, ben je wel startbekwaam, maar zijn er nog stappen te maken om vakbekwaam te worden. En ook al ben je vakbekwaam, dan nog is het zaak om je te blijven ontwikkelen! Startende leerkrachten hebben recht op begeleiding. Deze begeleiding blijkt vaak de sleutel tot succes te zijn. Ik kan ín de les ondersteunen in de vorm van co-teaching, maar ook coachen met betrekking tot oudercontacten en andere verantwoordelijkheden die op de starter/zij-instromer afkomen. Belangrijk om te weten is dat de start/zij-instromer eigenaar blijft van zijn/haar eigen leerproces, maar dat ik graag ondersteun.
Zowat elke school in Nederland is bezig met de zoektocht rondom 'begrijpend lezen'. In mijn eigen team mocht ik deze zoektocht aansturen. En al hebben we het passende puzzelstukje nog niet gevonden, wel kijken we terug op een waardevolle ontdekkingstocht. Graag neem ik jullie mee op dezelfde zoektocht. We duiken in de theorie en gaan jullie teamvisie vastleggen. De volgende stap is om jullie visie handen en voeten te geven in de dagelijkse lessen. Als laatste is het belangrijk om de leerkrachten te trainen in de leerkrachtvaardigheden en het werken met de methode of methodiek waar jullie voor gaan kiezen. Een tipje van onze sluier... kennisoverdracht binnen de zaakvakken in combinatie met rijke teksten en taalvaardigheden als schrijven, spreken en luisteren.
Anouk Boom, leerkracht groep 7:
"Als mijn werkdag erop zit ga ik verder met mijn hobby", is een uitspraak van Elisabeth die ik nooit vergeten zal. Een collega die bevlogen is in haar werk, graag met je mee denkt en een die je, door positieve feedback, coacht naar een hoger level.